دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

امور زیارتی از پیوست های مهم فرهنگی نظام جمهوری اسلامی/زائرین اربعین مراقب دلالان باشند

امور زیارتی از پیوست های مهم فرهنگی نظام جمهوری اسلامی/زائرین اربعین مراقب دلالان باشند

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان مدیر حج و زیارت استان کرمان در مصاحبه با خبرگزاری شبستان با تصریح به اینکه امور زیارتی که عتبات عالیات بخشی از آن است از پیوست های مهم فرهنگی نظام است؛ در خصوص پیاده روی اربعین توضیحات مفصلی داد.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله صاحبی، مدیر حج و زیارت استان، امروز(5 آبان) در نشست خبری با تصریح به این مطلب که «امور زیارتی» که عتبات بخشی از آن است؛ یکی از پیوست های مهم فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است که به ارزش های فرهنگی ما می افزاید و وزن بالایی نسبت به دیگر مقوله های فرهنگی دارد. 

وی با بیان اینکه اگر این مقوله که باعث رشد و تعالی است؛ مواجه با مشکلاتی شود که ریزش داشته باشد، یکی از پیوست های جدی فرهنگی را از دست می دهیم؛ بیان داشت: ثبت نام پیاده روی اربعین در سامانه سماح، بسیار رشد داشته است و در حالیکه سال گذشته 23 هزارنفر تا روز اربعین در سامانه ثبت نام کردند؛ امسال و تا امروز که ۲۵ روز مانده به اربعین، 21 هزار و 500 نفر در سامانه ثبت نام کردند که نشانه این است اولاً اعزام رشد داشته، ثانیاً توجه مردم به سامانه جدی بوده و سوم اینکه مردم می دانند اگر اعزامی توسط سامانه انجام نشود دلال ها ورود می کنند و ویزای جعلی می دهند.

اقبال قابل توجه مردم به سامانه سماح

مدیرحج و زیارت استان کرمان با اشاره به اینکه ویزای زیر 40 دلار قطعا''جعلی است و البته معنایش این نیست ویزای ۴۰ دلار جعلی نیست؛ گفت: مبلغ ویزایی که برای ثبت نام کنندگان از طریق سامانه صادر می شود ۴۰ دلار است و تا امروز  نزدیک به 5 هزار صدور ویزا از طریق سامانه داشتیم و این عدد رو به رشد است. نکته خوب آن این است که امسال حذف دلار از ویزا بود.

وی ادامه داد: از 4 روز پیش، هیئت کنسولگری عراق در کرمان مستقر شده و هر روز تا 10 شب کار می کنند و تا 24 آبان صدور ویزا را انجام می دهیم؛ پیگیر هستیم تا هیئت کنسولگری عراق به صورت دائم در استان مستقر شود که کار ویزا را برای جنوب کشور انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صاحبی با افزودن اینکه اگر تاخیر در صدور ویزا است دفاتر نباید سهل انگاری کنند و باید سریع تر مدارکی که دریافت کردند را به هیئت کنسولگری برسانند زیرا تا امروز از مجموع ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفری که ثبت نام کردند، ویزا تنها برای ۵ هزارنفر صادر شده است که مدارک آنان به هیئت رسیده است.

آمادگی بیش ۱۴۰ مرکز در استان کرمان برای دریافت مدارک زائرین اربعین

وی با اشاره به فعالیت 115 دفتر زیارتی در استان گفت: 30 نمایندگی هم در این ایام در بخش ها و شهرهایی که دفتر زیارتی نبوده، ایجاد کردیم؛ در واقع بیش از 140 مرکز آماده دریافت مدارک زائرین اربعین است و با این بستر، هیچ مشکلی وجود ندارد{که افراد بخواهند سراغ دلال ها بروند} و در خصوص ثبت نام، همه زائرین سماح را بیمه کردیم و تا در ازای دریافت 25 هزار تومان تا سقف 192 میلیون تومان افراد را بیمه کردیم.

این مسئول، بیشترین جذب زائر را به ترتیب مربوط به شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان دانست و افزود: هفته گذشته نخستین پرواز از رفسنجان به عتبات انجام شد و دنبال راه اندازی پرواز از سیرجان هستیم در مجموع 4 پرواز در هفته داریم و پیگیر افزایش آن هستیم اما شرکت ها برای ایجاد پایه پرواز مشکل دارند ما باید پایه پروازی را انتخاب کنیم که یا پرواز مستقیم به نجف باشد یا ساعت آن{پرواز بغداد} صبح باشد.

وی افزود: در پیاده روی اربعین، برای زائرین کرمان مرزهای شلمچه و چذابه پیش بینی شده اما چند روزی است که امکان تغییر مرز در سامانه پیش بینی شده است و کسانی که می خواهند مرز دیگری را برای ورود به عراق انتخاب کنند، می توانند؛ موکب هایی نیز با همکاری اداره کل اوقاف در ورودی و خروجی  استان برای زائرینی که از سیستان و بلوچستان یا پاکستان و... وارد می شوند، ایجاد کردیم و در جلسه ستاد اربعین پیش بینی غذا و مکان های خاص اسکان برای آنان شده است.

نیاز استان کرمان به ۸ پرواز در هفته به عتبات

حجت الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه نیاز استان ما در این ایام به 8 پرواز است در حالیکه ۴ پرواز بیشتر نداریم؛ اظهار داشت: اگر ما نتوانیم تهیه کنیم دلال ها وارد می شوند و از استان های دیگر زائران ما را پرواز می دهند؛ تنها پایه پروازی استان کرمان، ماهان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقبال مردم از سامانه سماح اشاره و تصریح کرد: آسیب هایی از خارج وارد شده و هر کسی و موسسه ای خارج از سازمان حج و زیارت ادعای صدور ویزا کرد مطمئنا''پشت آن سودجویی است. راه برای خدمت به زائرین اباعبدالله بسیار زیاد و مورد نیاز هم است اما تنها کانال رسمی صدور ویزا سامانه سماح است؛ ما گزارش هایی از فعالیت دلالان داریم به طور مثال خیلی جای تعجب است وقتی یک آرایشگاه زنانه مدعی اعزام و صدور ویزا می شود.

 برنامه های ایجابی برای دلالان و ایجاد بستر سلب ابزار از آنان

مدیرکل حج و زیارت استان کرمان بیان داشت: یکی از خیرات بخش رسانه ای که به عنوان انجمن کمک کننده به مطالبات مردمی در اعزام ها می تواند داشته باشد این است اطلاع رسانی و مردم را آگاه کند که مردم به دلال ها توجه نکنند. از کارهای جدی ما برخورد با دلال ها است؛ نگاه ما تنها سلبی نبوده بلکه ایجابی بوده و در این زمینه برنامه داشتیم تا اول بستر سلب ابزار آنان را ایجاد کنیم.

وی افزود: سازمان حج و زیارت، وظایفی دارد و اعزام ها را تحت نظارت شرکت شمسا انجام می دهد؛ به این معنی که ما ناظر هستیم نه مسئول اعزام. در خصوص عمره و تمتع هم شرکت سعادت این کار را انجام می دهد اما در اذهان مردم وقتی اختلالی در اعزام ایجاد می شود به حج و زیارت به عنوان مرجع رسیدگی کننده نگاه می کنند کاملاً درست است اما از این باب که ما مجری هستیم در حالیکه این طور نیست و باید این مسئله اطلاع رسانی شود که حج و زیارت وظیفه نظارتی دارد.

این مسئول در پایان در خصوص مسئله حج توضیح داد:  هیئت ایرانی هرچه مطالبه کرد اما عربستان ضمانت های لازم را برای امنیت و حفظ عزت و.. زائران ایرانی نداد و خب ما نمی توانستیم زائر را بدون ضمانت به حج اعزام کنیم اما از هر کانال رسمی که بتوانیم پیگیر هستیم تا حتی سهمیه حج اخیر را بگیریم. عربستان با فکر مریض سیاسی و مواردی که تحقیر هیئت ایرانی بود برخورد کاملاً سیاسی با حج کرد.

 

فایل پیوست

آرشیو اخبار