ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

امنیت سفر عتبات عالیات

ارت مرقد پاک و مطهر ائمه معصومين عليهم السلام در کشور عراق از آرزوهاي بزرگ شيعيان و علاقمندان به آستان مقدس ائمه اطهار (ع) بوده و علي رغم وجود حوادث و ناملايمات و رنج هايي که در طول تاريخ براي زائرين عتبات عاليات وجود داشته ، سفر عاشقان و شيفتگان ائمه اطهار (ع) همچنان پر رونق بوده است. در اين راستا دفتر مرکزي حراست سازمان حج و زيارت وظيفه خود مي داند بر حسب تجربياتي که تا کنون کسب نموده است نکاتي را جهت حفظ سلامت و ايمني زائرين محترم با هدف به حداقل رساندن خطرات احتمالي که در کمين مي باشد در قالب توصيه هاي امنيتي (امنيت سفر) تقديم زايرين ، مديران و عوامل کاروانهاي عازم به عتبات مقدسه عراق نمايد .
باشد که با رعايت کامل اين توصيه ها ، سفر زائرين محترم در نهايت آرامش و اطمينان ، همراه با قبولي زيارت عزيزان به سرانجام رسيده و ما را نيز از دعاي خيرشان بهره مند سازند .

 

   1-     حمل ، نگهداري و مصرف مواد مخدر و داروهاي کدئين دار روان گردان کشور عراق ممنوع دولت عراق با خاطيان به شدت برخورد مي نمايد .

2-     همکاري و هماهنگي با مدير و روحاني کاروان در طول سفر را در نظر داشته از اقدامات خارج از گروه جداً پرهيز فرماييد .

3-     به هنگام عبور از مرز و انجام امور مرزي و گمرکي نهايت صبر وحوصله را نصب العين خود قرار داده و در صورت بروز هر مشکلي ضمن مطلع نمودن مدير کاروان با خونسردي کامل در صدد رفع مشکل بر آئيد .

4-  در صورت بروز هر گونه حادثه اي از قرار گرفتن در محيط حادثه و تهيه عکس و فيلمبرداري خودداري نموده و در صورت مشاهده اشياء و يا رفتار مشکوک ، مراتب را به مسئولين مربوطه اطلاع دهيد .

5-     تنها مدارک مورد نياز در اين سفر گذرنامه و کارت شناسائي زائر مي باشد. لذا از همراه داشتن وجوه نقد و اشياء قيمتي غير ضروري همچون (چک پول ، طلاجات ، مدارک و اسناد ، گواهينامه ، کارت ملي و مدارک ديگر) خودداري نمائيد

  6-     از برقراري ارتباط با مأمورين و عوامل عراقي و اشغالگران تحت هر عنواني خودداري نموده و همچنين از دريافت هرگونه البسه و کادو مانند (عروسک و غيره) از مأمورين و بيگانگان جداً خودداري نمائيد .

7-     با توجه به فرهنگ عمومي و مذهبي شهرهاي زيارتي عراق تأکيد مي شود ضمن استفاده خواهران از چادر مشکي و رعايت حجاب و پوشش اسلامي ، از پوشيدن مانتو و يا چادر نماز در معابر عمومي خودداري فرمايند .

8-     در طول مسير رفت و برگشت بويژه هنگام انتقال بار شخصاً مراقب ساکها و وسايل خود بوده و از رها نمودن آن در محيط هاي قابل دسترسي افراد بيگانه براي پيشگيري از سرقت و هرگونه تهديد ديگري خودداري نمائيد .

9-     پس از استقرار در هتل ، نسبت به شناسايي مسير رفت و برگشت به حرم اقدام و نام هتل ، شماره اطاق و تلفن آنرا به خاطر بسپاريد .

10-     تاکيد مي شود خواهران محترم از تردد به بازار ، حرم و اماکن عمومي ديگر بصورت انفرادي خودداري و از سوار شدن به خودروهاي متفرقه پرهيز نمايند .

11-     از تحويل تلفن همراه خود به افراد غريبه بويژه به هنگام خريد و يا تعويض سيم کارت جداً پرهيز نمائيد .

12-     به محض اسکان در هتل ، اشياء قيمتي و وجوه نقد خود را به صندوق امانات هتل سپرده و رسيد دريافت نمائيد (زيرا بيمه هيچگونه تعهدي در قبال سرقت و يا مفقودي موارد فوق ندارد )

13-     در صورت سرقت و يا مفقود شدن اموال و اشياء خود و يا بروز هرگونه مشکلي اعم از (تصادف ، گم شدن همراهان ، نزاع ، دستگيري و...) مراتب را در اسرع وقت به مدير راهنما گزارش نمائيد .

14-     به هنگام خروج از محل اقامت از تنها گذاردن افراد مسن ، بانوان و يا کودکان در اطاق خودداري نمائيد .

15-     در صورت مشاهده و يا اطلاع از وجود هرگونه اشياء و کالاي ممنوعه و مشکوک (مواد مخدر ، مواد محترقه و منفجره ، اسلحه ، مهمات و ...) مراتب را سريعاً به مدير راهنماي خود اعلام نمائيد .

16-     از ورود به مباحث سياسي ، اختلافات قومي و مذهبي جداً اجتناب نمائيد .

17-     از عزيمت به اماکن و شهرهايي که ورود به آنها ممنوع گرديده خودداري نمائيد .

18-     از دريافت و نگهداري هرگونه بسته و پاکت از افراد غير (اعم از ايراني و يا عراقي) به منظور امانت و يا انتقال از ايران به عراق و يا بالعکس خودداري نموده و در صورت مشاهده چنين مواردي مراتب را به اطلاع مدير کاروان برسانيد .

19-     از همراه آوردن افراد خارج از کاروان به داخل هتل خودداري نمائيد .

20-     از همراه داشتن اشياء ممنوعه (دوربين ، موبايل ، چاقو و ...) به هنگام ورود به اماکن مقدسه جداً پرهيز نمائيد .

21-     از قبول هرگونه غذا ، شيريني ، عطر ، آب ، شربت و... بعنوان نذري به دليل احتمال خطر و هدفمند بودن برخي از اقدامات از سوي افراد ناشناس جداً پرهيز نماييد .

 22-     دفتر مرکزي حراست آماده دريافت هرگونه انتقاد ، پيشنهاد در جهت رفع مشکلات و فراهم نمودن آسايش و امنيت بيشتر زائرين محترم مي باشد .

23-     از تردد به پشت بام هتلها و حضور در پشت پنجره هتلها جهت فيلمبرداري خودداري فرماييد

24-     در صورت بروز هر حادثه اي از قبيل تصادف ، درگيري اتباع ايراني با ساير افراد در اماکن عمومي و هتل مراتب را سريعاً به دفتر حج و زيارت مستقر در عراق اعلام فرماييد .

25-     هشدارهاي مديران راهنما و نيروهاي امنيتي را جدي گرفته و از بحث و جدل و درگيري با آنها جداً پرهيز نماييد .

26-     از تجمع در معابر عمومي ، پارکها ، پارکينگها و محل هاي بازرسي و برگزاري مراسم مذهبي و بين الحرمين بدون هماهنگي دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت جداً پرهيز نماييد .

27-     از عکسبرداري و فيلمبرداري از مقرهاي نظامي انتظامي ، مرز و مراکز ايست و بازرسي در مسير راه و داخل شهرها پرهيز نماييد .

28-     از خريد و يا استفاده از غذا از رستورانهاي عراق بدليل عدم رعايت بهداشت عمومي و احتمال آلوده بدون جداً خودداري فرماييد .

29-     از سپردن ساک و وسايل شخصي خود به افراد ناشناس پرهيز نماييد .

30-     از هرگونه ارتباط غير متعارف با کسبه ، عوامل هتل اعم از ايراني و غير ايراني و مأموران امنيتي عراق جداً پرهيز نماييد .

31-     بهنگام ترک هتل و رستوران توجه داشته باشيد وسايل خود را جاي نگذاريد .

32-     به هنگام خروج از هتل از قفل بودن درب ها و پنجره ها اطاق و خاموش بودن وسايل برقي (پنکه ، بخاري) اطمينان حاصل نمائيد .

33-     هنگام تردد در معابر عمومي ، مساجد و حرمهاي شريف به ويژه محلهاي پر ازدحام (ورودي ها و خروجي ها) مراقب وجوه نقد و اشياء قيمتي و تلفن همراه خود باشيد (سارقين حرفه اي در صدد فرصت هستند )

دفتر مرکزي حراست سازمان حج و زيارت