ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

اطلاعیه ثبت نام حج تمتع

اطلاعیه ثبت نام حج تمتع

به لطف خداوند متعال بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده سازمان حج و زیارت ثبت‌نام متقاضیان اعزام به حج تمتع سال 1402در کاروانهای اعزامی به‌شرح زیر اعلام می‌گردد:

جدول زمان‌بندی ثبت‌نام در کاروانها بترتیب اولویت:

اولویت

جامعه هدف

تاریخ و ساعت ثبت‌نام

ملاحظات

اولویت اول

افرادی که در کاروانهای حج سال 1399 نام‌نویسی نموده و وجوه مربوط را واریز و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند

1401/12/11

ساعت 9 صبح

درصورت عدم مراجعه این افراد، ظرفیت خالی باقیمانده از اولویت های بعدی تکمیل خواهدشد.

اولویت دوم

کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 1385/12/29

1401/12/12

ساعت 10 صبح

این افراد لازم است قبل از نام‌نویسی با مراجعه به سامانه ذیل نسبت به بروزرسانی اطلاعات خویش و اخذ کدرهگیری اقدام نمایند

https://Reserve.haj.ir

اولویت سوم

کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 1386/1/31

1401/12/14

ساعت 10 صبح

نام نویسی از این افراد عمومی نبوده و صرفاً درصورت وجود ظرفیت خالی در کاروانهای اعلامی، امکان نام نویسی خواهند داشت. این این افراد نیز لازم است قبل از نام‌نویسی با مراجعه به سامانه ذیل نسبت به بروزرسانی اطلاعات خویش و اخذ کدرهگیری اقدام نمایند

https://Reserve.haj.ir

اولویت چهارم

کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 1386/2/31

1401/12/16

ساعت 10 صبح

اولویت پنجم

کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع ازتاریخ 1386/03/01 به بعد بصورت روزشمار و صرفاً تا تکمیل ظرفیت کاروانها در سطح هر استان

(به تناسب ظرفیت خالی)

 

 

 

1401/12/18

ساعت 10 صبح

 

تذکرات مهم:

  1.  درصورت عدم مراجعه اولویتهای اعلام شده در زمان مقرر، ظرفیتهای خالی موجود (تا تکمیل ظرفیت کاروانها)، با فراخوان از اولویتهای بعدی تکمیل خواهد شد.
  2. برابر فراخوان‌های قبلی سازمان حج و زیارت، کلیه دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع(فارغ از اینکه اولویت قبض آنان اعلام شده است یا خیر) می‌بایست قبلاً با مراجعه به سامانه https://reserve.haj.ir نسبت به تکمیل و بروزسانی اطلاعات و دریافت کد رهگیری اقدام نمایند. لازم به ذکر است که انتخاب و ثبت‌نام در کاروانها نیازمند مراجعه فرد به سامانه فوق و بروزرسانی اطلاعات خویش می‌باشد
  3.  تمامی دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع قدیمی با مبالغ سپرده‌گذاری کمتر از ده میلیون ریال مربوط به ثبت‌نامهای عمومی سالهای 1360 و 1363 و 1377 و 1378 (با مبالغ مختلف 18/000، 20/000، 25/000 و 27/000 و 800/000 هزار تومانی)، می‌بایست قبل از ثبت‌نام به دفتر حج و زیارت استان مربوطه مراجعه و نسبت به بروزرسانی و یا تبدیل قبض خویش به قبض جدید یک میلیون تومانی (با حفظ سابقه) اقدام نمایند. بدیهی است درصورت عدم طی فرآیند ذکرشده امکان انجام تکمیل اطلاعات، رزرو و ثبت‌نام در کاروان برای دارندگان اینگونه قبوض فراهم نخواهد بود.   
  4. باتوجه به اینکه ثبت‌نام قطعی در کاروان (پس از ثبت‌نام اولیه) منوط به مراجعه و ارائه بموقع مدارک به مدیر کاروان، پرداخت بخش اول هزینه سفر به میزان صد و سی میلیون تومان (بااحتساب اصل مبلغ ودیعه وسود متعلقه) و انجام معاینات پزشکی و اخذ تأییدیه پزشک و نیز واریز باقیمانده هزینه سفر میباشد و از طرفی لازم است تا ظرفیت کاروانها به منظور انجام اقدام بعدی ازجمله برگزاری جلسات آموزشی، ارائه گذرنامه معتبر، درج و ارسال اطلاعات برای اخذ روادید و.... در حداقل زمان ممکن تکمیل گردد؛ لذا چنانچه افراد در زمان مقرر و اعلام شده برای ثبت‌نام قطعی (بر اساس آنچه که در بخش نحوه مراجعه و ثبت‌نام مراجعه کنندگان قید گردیده) ، اقدام ننمایند، رزرو و ثبت‌نام اولیه آنها (به دلیل عدم تکمیل مراحل)، باطل شده و باقیمانده ظرفیت کاروان ها به سایر اولویتها اختصاص می‌یابد.

تذکر: قابل ذکر است که افراد ثبت نامی سال 1399، مبلغ مابه‌التفاوت هزینه سفر را در یک مرحله و پس از قطعی کردن ثبت‌نام خود پرداخت مینمایند.

  1. به محض تکمیل ظرفیت کاروانها، ثبت نام در کاروانها متوقف خواهد شد

نحوه مراجعه و ثبت‌نام متقاضیان:

انتخاب کاروان و ثبت‌نام اولیه در کاروانهای حج تمتع سال 1402 از متقاضیان با مراجعه به نشانی اینترنتی .https://reserve.haj.ir

 و به‌صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان می‌بایست ابتدا نسبت به ثبت‌نام اولیه در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس ظرف مدت حداکثر ظرف 48 ساعت به مدیر کاروان‌ مربوطه مراجعه و پس از تحویل اصل قبض ودیعه‌گذاری خود به مدیر کاروان سایر مراحل ثبت‌نام را (از قبیل تحویل مدارک، واریز بخش اول هزینه سفر، انجام معاینات واخذ تائیدیه پزشکی و واریز باقیمانده هزینه سفر) بموقع پیگیری و نهایی ‌نمایند.

مدارک مورد نیاز به هنگام مراجعه به کاروان بمنظور قطعی نمودن رزرو ثبت‌نام:

–  اصل قبض ودیعه‌گذاری اولیه (برای افرادیکه سابقه ثبت‌نامی سال 1399 ندارند )

–  کارت ملی

توجه: زمان تحویل سایر مدارک مورد نیاز ازقبیل: گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد؛ تأکید می‌گردد نسبت به آماده‌سازی مدارک معتبر از هم اکنون اقدام لازم معمول شود.

هزينه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی و مدت اقامت و گروه قیمتی مسکن، برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن برای هر کاروان درج و در دو مرحله، بخش اول یکصد و سی میلیون تومان (بااحتساب اصل مبلغ ودیعه‌گذاری وسود متعلقه) و بخش دوم مبلغ باقیمانده هزینه سفر به تناسب کاروان انتخابی اخذ خواهد شد(که زمان دریافت آن از طریق مدیر کاروان به زائر اعلام میگردد). از آنجایی که ودیعه یک میلیون تومانی اولیه که در هنگام ثبت‌نام توسط افراد پرداخت شده است، به صورت علی‌الحساب بوده؛ لذا زائرین محترم می‌بایست پس از ثبت‌نام وتحویل مدارک به کاروان، بلافاصله با مراجعه مجدد به سامانه فوق و درج اطلاعات مورد نیاز نسبت به رویت مبلغ قابل پرداخت (بخش اول هزینه سفر) که از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی با استفاده از کارتهای عضو شتاب ممکن می‌باشد، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک ملی هزینه سفر خود را پرداخت کرده و سپس میبایست انجام معاینات واخذ تائیدیه پزشکی را در اسرع وقت دنبال نمایند. همانگونه که ذکر شد افراد ثبت نامی سال 1399، مبلغ مابه‌التفاوت هزینه سفر را در یک مرحله پرداخت مینمایند.

 

مشخصات کاروان های حج تمتع 1402 استان کرمان

 

نکات ضروری و لازم

  1. انتخاب و ثبت‌نام متقاضی در کاروانهایی امکان پذیر خواهد بود که با اطلاعات تکمیل و بروزشده متقاضی در سامانه http://reserve.haj.ir  مطابقت داشته باشد (از حیث استان و شهرستان محل اعزام و سایر اطلاعات درج شده از سوی فرد در سامانه تکمیل اطلاعات).
  2. متقاضیان پس از قطعی نمودن ثبت‌نام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، رسید ثبت‌نام را نزد خود نگهداری نمایند.
  3. چنانچه متقاضی پس از انجام رزرو و ثبت‌نام قطعی در زمانبندی و مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به واریز هزینه‌ سفر اقدام ننماید، منصرف از سفر تلقی شده و رزرو وی در کاروان بصورت یک طرفه و سیستمی ابطال میگردد و درصورت تمایل به ثبت نام مجدد میبایست مراحل را مجدداً در ظرفیتهای خالی کاروانها دنبال نماید.
  4. متقاضیان محترم می‌بایست درزمان مربوطه با هماهنگی مدیر کاروان نسبت به مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی مورد نظر که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌گردد اقدام و درصورت تأیید سلامت جسمانی و تأیید پزشک، مراحل نهایی سفر خود را دنبال نماید؛ بدیهی است درصورت عدم مراجعه به موقع به پزشک و انجام معاینات مربوطه و یا عدم تأیید استطاعت جسمانی، فرآیند ثبت‌نام و اعزام فرد متوقف و فرد دارای اولویت دیگر جایگزین خواهد شد.
  5. مدیر کاروان موظف است با هم‌فكري و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائرين که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند درخصوص تهيه ملزومات شخصی زائرین نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد ازقبیل نحوه‌ی انتقال به فرودگاه (که به هزينه زائرین انجام خواهد شد) تمهیدات لازم را فراهم نماید. نظارت بر اين‌گونه هزينه‌ها بر‌عهده سه نفر مذکور خواهد بود.
  6. متقاضیان اعزام به حج تمتع که در کاروان ثبت‌نام قطعی نموده‌اند می‌بایست درصورت تردید به ممنوع‌الخروج بودن خود قبل از تشرف و در فرصت متقتضی با مراجعه به مراکز مربوطه در این خصوص اطمینان لازم را کسب نمایند. بدیهی است جبران و پرداخت هرگونه خسارات مالی احتمالی در این‌ زمینه برعهده شخص متقاضی خواهد بود.
  7. براساس دستوالعمل وزارت حج و عمره عربستان، درحال حاضر یکی از شروط ورود زائرین به این کشور، ارائه کارت واکسیناسیون برعلیه بیماری کوئید 19(کرونا) می‌باشد؛ لذا همراه داشتن آن که نشانگر تزریق حداقل دو نوبت واکسن از واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت آن کشور می‌باشد، ضروری است. لازم به ذکر است که از بین واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشور، واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم در زمره واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت کشور عربستان می‌باشد. ضمناً تزریق واکسن مننژیت و همراه داشتن کارت زرد مربوط به آن الزامی بوده که دراین خصوص متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه دريافت وجه قرباني زائران:

 پس از توافق با بانك توسعه اسلامي در عربستان و نهايي شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائرین خواهد رسيد تا نسبت به واریز آن به حسابی که از سوی سازمان به آنان اعلام می‌شود، اقدام نمایند.

جهت آگاهی بیشتر متقاضیان محترم تشرف:

  1. با توجه به اینکه در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبروست لذا سرانه زائری اسكان حجاج در مدينه منوره و مكه مكرمه حدود 4 متر مربع و حداکثر اسکان تا سقف 5 نفر در هر اتاق(در مدینه منوره)، با احتساب امکانات داخل اتاق تعیین شده و سازمان حج و زیارت بر این اساس نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام نموده است.
  2. علیرغم وجود محدودیت در تعداد هتل در مدینه منوره، سازمان حج و زیارت تلاش خواهد نمود تا اسکان حجاج در مدینه منوره را در نزدیک ترین هتل ها به حرم نبوی شریف فراهم نماید، لیکن در مکه مکرمه با عنایت به شرایط خاص اسکان، هتلهای مورد استفاده حجاج در مناطق مختلف میباشد که با توجه به بعد مسافت تا مسجدالحرام زائران گرامی برای تشرف به حرم از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می کنند؛ استفاده خواهند نمود.
  3. با عنايت به مطالب فوق، هزينه سفر هر زائر باتوجه به هتل محل اسکان کاروان در مدينه منوره ومكه مکرمه و نیز مدت اقامت کاروان محاسبه و تعيين گرديده است. بنابراین يكي از دلايل اساسی تفاوت هزينه‌هاي هر كاروان، مكان اقامت آنان در هر يك از دو شهر مذكور و مدت اقامت آنان مي‌باشد.
  4. همان‌گونه که اشاره شد تفاوت هزينه‌هاي كاروان‌ها ناشي از اختلاف قيمت اجاره‌بهای مسكن و میانگین بازه زمانی سفر مي‌باشد؛ از این‌رو به متقاضیان محترم توصيه مي‌شود از ابتدا دقت كافي در انتخاب كاروان خود را داشته باشند؛ زیرا به‌دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر از کاروانی به کاروان دیگر مقدور نخواهد بود.
  5. درصورت اخذ مجوزهای لازم از سوی مبادی ذیربط انشاالله كليه زائرين مدينه اول از ايستگاه‌هاي پروازي تعيين شده مستقيماً به مدينه منوره اعزام و از طريق جده به ايستگاه‌هاي پروازي خود بازخواهند گشت . همچنين زائرين مدينه دوم نيز از ايستگاه‌هاي پروازي خود مستقيماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدينه باز خواهند گشت.

 

                      

                                                                                             مدیریت حج و زیارت استان کرمان