ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

نقل و انتقال اسناد حج تمتع

 

                                                                                                                                                                                       تاریخ آخرین بروز رسانی :1398/02/19

 

آشنایی با نحوه‌ نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع

درشرایطی که با توجه به ازدحام افراد در صف اعزام به حج تمتع امکان نام‌نویسی مجدد وجود ندارد و ازسوی دیگر اینکه عدم آگاهی لازم ودیعه‌گذاران حج تمتع و نیز آنهایی که قصد تهیه اینگونه قبوض را دارند از شرایط نقل و انتقال، همواره موجب سوء‌استفاده سودجویان از احساسات مذهبی مردم برای کسب منافع شده است، لذا سازمان حج و زیارت چکیده‌ای از ضوابط و دستورالعمل جاری نقل و انتقال قبوض حج تمتع را که به کارگزاران زیارتی نیز ابلاغ شده است، با ذکر جزئیاتی از روند آن به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

1- کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان و شهرستان محل سکونت خود نسبت به ارائه درخواست و اعلام انتقال قبوض خود اقدام نمایند.

2- دفاتر زیارتی چنانچه دارنده قبض وفق ضوابط راساً جهت واگذاری فردی را در نظر نداشته باشد کارگزار نسبت به هماهنگی و معرفی فرد انتقال گیرنده از بین متقاضیان در شهر وشهرستان محل سکونت وی وفق ضوابط و رعایت دستورالعمل اقدام می‌نماید.

3- حضور همزمان انتقال گیرنده و دهنده بهمراه اصل مدارک (اصل شناسنامه، کارت ملی و قبض ودیعه‌گذاری) جهت انجام تشریفات انتقال از قبیل: تکمیل برگه درخواست و تنظیم تفاهم نامه و ... الزامی است.

4- با توجه به فرآیند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع و روان‌سازی کلیه مراحل آن و وجود دفاتر زیارتی در شهر وشهرستان محل سکونت افراد، این دفاتر بعنوان امین و مشاور هموطنان عزیز در امور نقل وانتقال قبوض، آماده ارائه خدمات لازم به هموطنان دراسرع وقت درچارچوب ضوابط ابلاغی (بدون نیاز به هیچگونه مراجعه‌ای از سوی متقاضیان به دفاتر مدیریت‌های حج و زیارت استانها) خواهند بود.

5- به متقاضیان تأکید می‌شود از مراجعه به مراکزی غیر از دفاتر مجاز زیارتی، افراد واسطه و سودجو که خارج از فرآیندی که به آن اشاره شد و یا با تنظیم وکالت نامه - که در صورت فوت شخص انتقال‌دهنده ابطال خواهد شد- اقدام به خرید و فروش قبوض ثبت نامی حج می‌نمایند، جداً خودداری نموده و هرگونه درخواست را تنها از طریق دفاتر زیارتی مجاز در نزدیکی محل سکونت خود دنبال و پیگیری نمایند و به واسطه بهره‌مندی از سود بالاتر در فروش و یا تخفیف بیشتر، فریب سودجویان و آگهی های تبلیغاتی را برای واگذاری و یا تهیه قبض در دیگر استانهای محل سکونت خود را نخورده و در اینخصوص صرفاً در قالب مراتب فوق اقدام نمایند.

6- هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه‌ در خصوص انتقال قبوض خارج از دستورالعمل‌های جاری سازمان حج و زیارت، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض را بدنبال نداشته و به لحاظ ماهیتی نیز قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و ضمن آنکه مشکلات عدیده‌ای را به انحای مختلف می‌تواند برای هریک از متقاضیان بعداً به دنبال داشته باشد.

7- هرگونه تغییری در روند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع در قالب اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز پرتالهای استانی و دیگر رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

دستورالعمل و ضوابط نقل و انتقال اسناد حج تمتع 

ماده 1 : تعاریف

قبض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع: منظور آن دسته از قبوضی است که فرد واجد شرایط برابر ضوابط مربوطه در زمان مقرر در سیستم بانکی ثبت‌نام اولیه نموده که ارزش ریالی و علی‌الحساب این‌گونه قبوض ده ‌میلیون ریال و به نام فرد و نزد بانک‌ ملی میباشد.

انتقال‌دهنده: آن دسته از افراد (دارای قبض مشمول بند فوق) که اینک در صورت تطابق اطلاعات و مندرجات قبض با مدارک دراختیار، به عنوان صاحب قبض شناخته شده و قصد واگذاری قبض خویش را وفق این دستورالعمل به فرد دیگری دارد.

انتقال‌گیرنده: آن دسته از افراد که برابر ضوابط و مقررات و شروطی که در ادامه خواهد آمد (مندرج در ماده 2) به‌عنوان فرد واجد شرایط دریافت قبض شناخته می‌شوند.

کارگزار: آن‌دسته از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان/ شهرستان که با تشخیص و برابر ضوابط، با ابلاغ کتبی ازسوی مدیریت حج و زیارت استان مربوطه به عنوان کارگزار مجاز انتخاب و تعیین می‌گردد.

ماده 2 : ضوابط، شرایط

- شخص انتقال دهنده و انتقال گیرنده می‌بایست رأساً و شخصاً در یکی از دفاتر کارگزاری حضور یافته و با ارائه مدارک، درخواست خود را از طریق کارگزار در سامانه به ثبت رسانده و فرمهای مربوطه به امضا و اثر انگشت آنها برسد.

- درصورت فوت دارنده قبض ودیعه‌گذاری، احدی از وراث به نمایندگی از سایر وراث قانونی با ارائه وکالت نامه رسمی می‌تواند قبض را برابر ضوابط و با رعایت سایر شرایط این دستورالعمل واگذار نماید.

- افرادی‌که در سیستم بانکی دارای قبض ودیعه‌گذاری علی­ الحساب حج تمتع می‌باشند (جزء اقلام باز بانکی)، مجاز به تهیه و انتقال مجدد قبض به‌نام خود نمی‌باشند.

تبصره: آن‌دسته از افراد که در سیستم بانکی دارای قبض ودیعه‌گذاری بوده لیکن نوبت تشرف آنان اعلام نشده و اینک قصد تهیه قبض اولویت‌دار را دارند می­توانند قبلاً نسبت به واگذاری قبض خود اقدام و چنانچه قصد واگذاری قبض را به یکی از بستگان درجه اول داشته باشد دراین حالت سیستم شرط ذیل را کنترل نخواهد نمود.

- کلیه قبوضی که در سامانه جامع نقل و انتقال ثبت و واگذار می‌شوند، امکان انتقال مجدد را نخواهند داشت بجز مواردی که انتقال مجدد به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند باشد.

- تشرف انتقال‌گیرنده به حج تمتع منوط به اعلام اولویت قبض و نیز وجود ظرفیت خالی در کاروان‌ها خواهد بود و طبعاً در این شرایط دفاتر حج و زیارت استانی تعهدی برای ثبت‌نام و اعزام دارندگان قبوض انتقالی نخواهند داشت.

- انتقال‌گیرنده می‌بایست از سلامتی و توانایی تشرف به حج تمتع برخوردار بوده و بهرحال تشرف اینگونه اشخاص نیز منوط به تأییدیه پزشک مربوطه می‌باشد.

ماده3: نحوه مراجعه، مدارک مورد نیاز متقاضیان

الف) نحوه مراجعه

هریک از افراد انتقال ‌دهنده ‌و انتقال ‌گیرنده واجد شرایط لازم، می‌بایست شخصاً به همراه اصل مدارک مورد نیاز به کارگزار مجاز مراجعه و درخواست خود را ارائه دهند.

ب) مدارک مورد نیاز برای انتقال دهنده:

- اصل قبض ودیعه‌گذاری و تصویری از آن.

- اصل شناسنامه و تصویری از تمام صفحات آن (برای مواردی که نیاز به اثبات نسبت خویشاوندی دارد ارائه شناسنامه سایر افراد نیز الزامی می‌باشد).

تذکر: درکلیه مواردی که انجام نقل و انتقال منوط به وجود نسبت خویشاوندی است، تنها راه اثبات و احراز نسبت ذکر شده از طریق ارائه شناسنامه این افراد خواهد بود.

- اصل کارت ملی و تصویر آن

- گواهی حصر وراثت، رضایت نامه یا وکالتنامه وراث به احدی از ورثه (درصورت فوت صاحب قبض ودیعه‌گذاری)

ب) مدارک مورد نیاز برای انتقال گیرنده:

- اصل شناسنامه و تصویری از تمام صفحات آن

- اصل کارت ملی و تصویر آن

ماده 4: مراحل اجرایی و انجام عملیات نقل و انتقال

- چنانچه انتقال دهنده یا گیرنده همزمان مراجعه ننموده و با مراجعه به کارگزار درخواست معرفی فردی را جهت واگذاری قبض به وی یا تهیه قبض از او را داشته باشد در این حالت برابر ماده 3 نسبت به اخذ درخواست و مشخصات و آگاهی از شرایط اولیه آنان اقدام نموده و به محض مشخص شدن طرف دیگر انتقال، ترتیب و قراری را با آنان همزمان در دفتر خود هماهنگ می‌نماید تا ایشان با مراجعه و مذاکره حضوری و مستقیم با یکدیگر به توافق لازم رسیده و درخواست ثبت انتقال را در سامانه داشته باشد. درج اطلاعات در سامانه، صدور برگه توافق از سامانه و امضاء آن و اسکن مدارک طرفین منوط به حضور همزمان افراد و انجام مراحل فوق در کارگزاری می‌باشد.

تذکر مهم:  دارندگان قبوض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع میبایست حسب استان( ویا شهرستان) قبض ودیعه گذاری خود به نزدیکترین دفتر زیارتی مراجعه و درخواست خود را ارائه نماید ازاینرو  به منظور تسهیل و تسریع در امور نقل وانتقال و کاهش  تردد افراد جهت انجام پیگیری­های بعدی اداری  وبعضاً جلوگیری از برخی از سودجویی­ها و واسطه ­گری­ها تأکید می­شود تا کارگزار از پذیرش درخواست انتقال دهنده قبض ودیعه گذاری که متعلق به سایر استانها میباشد خودداری نموده و افراد را به استان محل قبض و سکونت فرد دلالت و عندالزوم  مراتب را مدیریت استان هماهنگ نمایند.  

 

- کارگزار مطلقا مجاز به رسیدگی، اخذ درخواست، انجام امور نقل و انتقال بدون حضور انتقال دهنده و یا گیرنده که بعضا با وکالت­نامه و یا ... مراجعه می­نمایند، نمی­باشد (بجز مواردی که صاحب سند فوت کرده و احدی از وراث، از سایر وراث وکالت نامه رسمی دارند)

 

- کارگزار بعد از انجام مراحل مربوطه و در صورت تأیید مراتب توسط مدیریت حج و زیارت استان، ابتدا معرفی نامه مراجعه به دفتر اسناد رسمی که توسط مدیریت حج و زیارت استان به همراه معرفی نامه مراجعه به بانک چاپ و تحویل کارگزار شده است را به افراد تحویل و ایشان را جهت مراجعه به آنجا هدایت می‌کند. پس از مراجعه افراد به دفتر اسناد رسمی و تنظیم صلح‌نامه، صلح‌نامه تنظیمی توسط کارگزار در سامانه اسکن و تأیید برای مدیریت حج و زیارت استان ارسال می‌گردد. پس از کنترل و بررسی صلح نامه توسط استان و تأیید سیستمی آن، کارگزار نسبت به تحویل معرفی‌نامه مراجعه افراد به بانک‌ملی و هدایت ایشان جهت انجام ادامه فرآیند اقدام می‌نماید که افراد با در دست داشتن مدارک لازم (مدارک شناسایی افراد، صلحنامه، معرفی نامه به بانک) به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و نسبت به ابطال قبض ودیعه‌گذاری قبلی اقدام و بانک برای انتقال‌گیرنده قبض جدید به نام وی و با همان سابقه و اولویت ثبت‌نام اولیه صادر می‌نماید (در این حالت اولویت ثبت‌نام فرد قبلی عیناً به انتقال گیرنده منتقل می‌شود).

 

- کارگزار مجاز است پس از انجام عملیات نقل و انتقال از هر یک از طرفین مبلغ 50 هزار تومان (جمعاً به میزان 100 هزار تومان) در قبال ارایه رسید (بابت حق‌الزحمه بررسی، ثبت درخواست، اسکن مدارک، ایاب و ذهاب به دفتر حج و زیارت و پیگیری امور و سایر هزینه‌های مرتبط به کارگزار) دریافت نماید.

تبصره: دریافت هرگونه وجهی غیر از مبلغ فوق مجاز نمی‌باشد

ماده 5 : موارد عمومی

- انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده می‌بایست علاوه بر این‌که در خصوص نحوه و چگونگی واگذاری قبض ودیعه‌گذاری (اصل و سود متعلقه و ... ) با هم تعامل، توافق و هماهنگی لازم را نموده باشند شخصاً در دفتر زیارتی حضور یافته و کارگزار نیز در این بین اکیداً حق هیچ‌گونه مداخله، ورود در مباحث طرفین، اظهارنظر و پیشنهادی که جنبه جانب‌داری از طرفی در معامله را داشته باشد نداشته و می‌بایست بر حسن اجرای کار در قالب رعایت چارچوب این دستورالعمل نظارت دقیق معمول نماید. 

- این دستورالعمل حداکثر تا موسم حج تمتع سال 1397 معتبر می‌باشد.     

 

 

فرم های نقل و انتقال اسناد تمتع :

 

 نمونه فرم معرفی به دفترخانه اسناد رسمی 

نمونه فرم معرفی به بانک 

فرآیند ثبت ،کنترل و رسیدگی به نقل و انتقال توسط کارگزار

فرآیند ثبت ،کنترل و رسیدگی به نقل و انتقال در حج و زیارت