دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

بزرگ‌ترين اجتماع مسلمانان جهان ظهر ديروز (دوشنبه) در منا پايان پذيرفت.

بزرگ‌ترين اجتماع مسلمانان جهان ظهر ديروز (دوشنبه) در منا پايان پذيرفت.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، افزون بر سه ميليون حاجي پس از حدود سه روز اقامت در منا، از ظهر ديروز منا را ترك و راهي مكه‌مكرمه شدند.

در عصر روز دوم حضور حجاج در منا (يازدهم ذي‌الحجه)، چندبار باران آسمان مكه و منا را دربرگرفت و باعث شادماني حجاج شد؛ البته باران در محدوده عزيزيه موجب جاري‌شدن آب و ترافيك سنگين هم گرديد.

در اين روز تعدادي زيادي از حجاج كه از منا خارج شده بودند از مسيرهاي مختلف مجددا به اين منطقه بازگشتند تا رمي جمرات را انجام دهند؛ فاصله منا تا مسجدالحرام در حدود 5 كيلومتر است.

زائران شيعه از ظهر روز دوازدهم و ديگر حجاج ساعتي پس از آن، بعد از رمي جمرات سه‌گانه، منا را ترك كردند؛ حجاج سعودي در مسير بازگشت خود از تونل ملك خالد، به ذكر مداحي اهل بيت عصمت و طهارت پرداختند.

سرزمين منا براي هزار و چهارصد و سي و چندمين بار از بعد از ظهور اسلام، لحظات مملو از ازدحامي را پشت سر گذارد.

زائران كه در هشت موسسه حج‌گزار سعودي (جنوب‌شرق آسيا، تركيه و اروپاي‌غربي، ايران، آفريقاي غيرعربي، جنوب آسيا، دولت‌هاي عربي، شوراي همكاري خليج فارس و عربستان) سازمان‌دهي شده بودند در هشت منطقه منا استقرار داشتند.

حضور 64 هزار ايراني در لابه‌لاي اين جمعيت عظيم، در زمان‌هايي خاص نظير سنگ‌زدن به جمرات در صبح روز آخر، كاملا محسوس بود.
راهنماهاي ايراني و غيرايراني در نقاط مختلف منا حضور داشتند و به راهنمايي زائران مي‌پرداختند.

در فرعي‌هاي منتهي به خيابان «سوق عرب» چند فروشگاه مواد غذايي وجود داشت و دست‌فروش‌ها تقريبا در تمامي خيابان‌هاي بزرگ‌تر (در لابه‌لاي چادر ايراني‌ها) حضور چشم‌گيري داشتند.

امسال تعداد موتور سيكلت‌هاي به‌كار گرفته شده در منا بسيار محدود بود و در برخي موارد، موتورهاي شارژي برقي جايگزين آن‌ها شده بودند.
آرشیو اخبار