چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

آغاز ثبت نام متقاضیان اربعین 97

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وزیارت استان کرمان ، محمود عرب نژاد در خصوص ثبت نام اربعین 97 گفت: با توجه به برنامه ریزی های خوبی که در ستاد مرکزی اربعین استان با مسئولیت استاندار محترم انجام شده ، 12 کمیته اجرایی مسئولیت ساماندهی حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین را عهده دار شده اند که مسئولیت کمیته ثبت نام و اعزام با سازمان حج و زیارت است و بعثه مقام معظم رهبری هم مسئولیت کمیته فرهنگی اربعین را به عهده دارد.

وی افزود: بر اساس جدول زمان بندی امیدواریم از 5 مهر ماه ثبت نام از متقاضیان حضور در حماسه عظیم اربعین در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir انجام پذیرد.

مدیر حج و زیارت استان با بیان این مطلب که بنا بر تصمیم ستاد مرکزی اربعین ، ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین تنها در قالب سامانه سماح انجام خواهد گرفت، اعلام کرد: با توسعه این سامانه امسال پرداخت هزینه ویزا اربعین بصورت دریافت ریال صورت خواهد گرفت .

وی ادامه داد: متقاضیان زیارت اربعین در زمان مقرر می توانند از منزل یا محل کار خود با مراجعه به سامانه سماح مشخصات خود و همراهان را وارد نموده و زمان ورود به مرز را مشخص نمایند. بر اساس ارتباطی که این سامانه با 12 کمیته دیگر از جمله کمیته امنیت زائران اربعین دارد، تغییر زمان تردد مرز امکان پذیر نیست تا بدین طریق از ازدحام و تراکم جمعیت در مرزهای کشور جلوگیری بعمل آید. این سامانه هوشمند عمل می کند و در صورتی که زمان انتخابی توسط زائران برای حضور در مرز از ظرفیت کافی برخوردار نباشد زمان دیگری به متقاضیان پیشنهاد داده می شود.

مدیر حج و زیارت استان در خصوص تأمین ارز زائران اربعین نیز توضیح داد: امسال برای رفع مشکل و نگرانی متقاضیان ثبت نام اربعین ، مقرر گردید که هزینه ویزا بر اساس نرخ سامانه نیما و بصورت یارانه ای به زائرین اختصاص یابد و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با بانک های عامل ،  ارتباطی بین سامانه سماح و سامانه بانکها ایجاد شده تا موضوع دریافت ارز از زائرین با ریال و با نرخ بازار ارز ثانویه انجام گیرد.

عرب نژاد  همچنین در خصوص دیگر قابلیت اضافه شده به سامانه سماح گفت: برای زائرانی که می خواهند با خودروی شخصی به مرز اعزام شوند ، برای پارکینگهای خودروها در این سامانه برنامه ریز ی شده تا شاهد آشفتگی در این زمینه نباشیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: اینکه عنوان می شود ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین تنها از طریق سامانه سماح صورت خواهد پذیرفت به منزله ایجاد محدودیت برای زائران نیست بلکه این اقدام بمنظور ایجاد رفاه بیشتر و تسهیل سفر زائران و پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی بویژه در زمینه ویزا که سال های گذشته با آن مواجه بودیم، خواهد شد.

ایشان اعلام کرد: برنامه ریزی ما این است که صدور ویزای زائران اربعین از فردا پنجم مهرماه از طریق کنسولگری موقت عراق در استان آغاز شود .

مدیر حج و زیارت استان در پایان گفت: امیدواریم امسال شاهد حضور میلیونی زائرین ایرانی در مراسم حماسی پیاده روی اربعین باشیم.

آرشیو اخبار