دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد تازه ترین جزییات برنامه ریزی های اجرایی برای زائران حج 1402 /نخستین کاروان زائران ایرانی سوم خرداد وارد مدینه منوره می شود

  • 25 اردیبهشت 1402
  • 07:42
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1909 بازدید
  • Article Rating
رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد تازه ترین جزییات برنامه ریزی های اجرایی برای زائران حج 1402 /نخستین کاروان زائران ایرانی سوم خرداد وارد مدینه منوره می شود

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تازه ترین جزییات برنامه ریزی های اجرایی برای زائران حج تمتع 1402 اظهار کرد: ان شاالله نخستین کاروان مدینه قبل ما سوم خرداد ماه وارد شهر پیامبر (ص) می شوند.

ه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، آقای سیدعباس حسینی درهمایش تخصصی روحانیون اهل تسنن، با اشاره به توفیق خدمت به ضیوف الرحمان در حج 1402 ، اظهار داشت: در حج تمتع امسال 87 هزار و 550 زائر در قالب 577 کاروان به سرزمین وحی اعزام می شوند که از این تعداد 337 کاروان مدینه قبل و 240 کاروان مدینه بعد می باشند .
وی با اشاره به معاینات پزشکی زائران حج تمتع امسال گفت: معاینات پزشکی حدود 97 درصد زائران ثبت نام کننده در کاروان ها انجام پذیرفته است و سایر امور مربوطه نیز در روزهای آتی پایان می پذیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره حمل و نقل زائران و قراردادهای منعقد شده برای اتوبوس های با کیفیت اظهار کرد: درخصوص حمل و نقل درون شهری و بین شهری ، قرارداد 350 دستگاه اتوبوس برای نقل درون شهری و 250 دستگاه اتوبوس برای نقل بین شهری تدارک دیده شده است؛ 600 دستگاه اتوبوس نیز برای نقل مشاعر (نقل ترددی)تدارک دیده شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پروازهای رفت حجاج از سوم خرداد ماه آغاز و تا اول تیرماه ادامه می یابد گفت: پروازهای برگشت نیز از 13 تیرماه لغایت سوم مرداد ماه انجام می گیرد؛ همچنین طول پروازهای رفت 30 روز و پروازهای برگشت 22 روز می باشد.
وی افزود: عملیات انتقال حجاج به عربستان از 21 ایستگاه پروازی انجام خواهد شد و امسال 2 ایستگاه قشم و چابهار نیز به مجموع ایستگاه‌ها اضافه شده‌اند و در تلاش هستیم در صورت کمک ایرلاین‌ها، بتوانیم تعداد ایستگاه‌های پروازی را افزایش دهیم.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال حجاج اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در 70 هتل در مکه مکرمه و 20 هتل در مدینه منوره اسکان می یابند گفت: یکی از موارد تفاوت قیمت کاروان ها مربوط به گروه قیمتی اسکان می باشد که در این زمینه 6 گروه قیمتی در مدینه منوره و 6 گروه قیمتی در مکه مکرمه سطح بندی شده است.
حسینی تصریح کرد: هزینه سفر حج پیش رو برای افرادی که از ثبت نامی های سال 99 نبودند از 109 تا 139 میلیون تومان است و یک مجموعه زوجی هم داریم که هزینه آن 145 میلیون تومان است؛ البته اسکان آنها فقط در مکه به صورت زوجی است و در مدینه اسکان کاروان های زوجی ، مشابه سایر حجاج خواهد بود.
وی ادامه داد: درخصوص تغذیه، برنامه غذایی متناسب با ذائقه مردم عزیزمان تنظیم و تلاش کرده ایم که موضوع سن زائرین را که امسال به مراتب مسن‌تر از سال قبل هستند در نظر بگیریم. علاوه بر این قرارداد بیش از 130 قلم کالای مورد نیاز برای تامین تغذیه حجاج انجام شده است و 250 سرآشپز و آشپز برای تأمین غذای حجاج در 2 آشپزخانه در مکه و 2 آشپزخانه در مدینه پیش بینی شده است.
حسینی در ادامه از حاضران خواست تا توصیه های لازم در خصوص محدودیت فضای اسکان در منا و عرفات، محدودیت در استفاده از ایستگاههای نقل به صورت مشترک و تعطیلی نقل از پنجم ذی الحجه، توجیه کامل زائران نسبت به سفر و شرایط، توصیه به عدم همراه داشتن لپ تاپ، توصیه های رفتاری برای بهره مندی از آسانسور هتل ها، رعایت زمانبندی هنگام تخلیه عرفات، رعایت زمانبندی در رمی جمرات، توصیه به عدم بازارگردی، توصیه به زائران به مشارکت در خدمت رسانی به زائران و برنامه ریزی مشترک با مدیر کاروان به منظور استفاده از استعداد بالقوه و .... را مورد توجه جدی قرار دهند.

فایل پیوست

آرشیو اخبار