پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

اخبار

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت: زائران با ماموران سعودی بحث نکنند، از کسی هم جزوه نگیرند.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت: زائران با ماموران سعودی بحث نکنند، از کسی هم جزوه نگیرند.
ه گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ قاسم نصیری؛ مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت گفت: حجاج باید به نکات مطرح شده پیش از سفر معنوی حج دقت کافی را داشته باشند و امیدواریم به موضوعات و نکاتی که از سوی مسئولان کاروانها بیان می‌شود و یا سایر اعلان‌های سازمان حج و بعثه اهتمام کنند.

وی به بیان برخی توضیحات برای زائران حج تمتع پرداخت و بیان کرد: زائران ایرانی در قبرستان بقیع از بحث و جدل با مأموران امر به معروف پرهیز کنند چرا که گاهی برخی عوامل تندرو به دنبال سوءاستفاده از این فضاها هستند.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت افزود: زائران حتماً از گرفتن جزوات در حرم‌های مدینه و مکه پرهیز کنند و در صورت دریافت جزوات آنها را در اختیار مسئولان کاروانها و بعثه مقام معظم رهبری قرار دهند.

نصیری با بیان اینکه ممکن است معطلی‌هایی در فرودگاه پدید آید، گفت: این معطلی‌ها در خصوص انگشت‌نگاری و عکس‌برداری از زائران است که بهتر است حساسیتی نشان داده نشود چرا که برای همه زائران تمامی کشورها انجام می‌گیرد و البته به صورت تصادفی و مقطعی است و برای همه افراد نخواهد بود.

وی ادامه داد: زائران ایرانی امسال مقداری بیشتر به دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌ها توجه کنند که اگر به خوبی دقت عمل صورت گیرد حجی نمونه و منظم همانند همه سالها خواهیم داشت.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه طی ماههای اخیر برخی حساسیت‌ها نسبت به مچ‌بندهای الکترونیکی به‌وجود آمد، اظهار کرد: مچ‌بندها به سبب امنیت و سلامتی زائران طراحی شده است و اطلاعات شناسنامه‌ای به همراه اطلاعات کاروانها در حافظه آن گنجانده شده که از سوی شرکت صنایع الکترونیک ایران طراحی، تهیه و تولید شده است.

نصیری درباره نحوه استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی گفت: در صورت گم شدن و یا ایجاد مشکل برای زائران، کسانی که دارای گوشی هوشمند هستند می‌توانند اطلاعات لازم را از مچ‌بندهای الکترونیکی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: متأسفانه طی ماههای اخیر اطلاعات غلطی درباره این مچ‌بندهای الکترونیکی در اختیار مردم قرار گرفته بود که جز تبلیغات منفی چیزی نبوده و زائران نباید به حرفهای ایجاد شده دقت کنند.

مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت به مسائل کنسولی برای زائران حج تمتع 96 اشاره کرد و گفت: زائران در رابطه با مسائل کنسولی نیز هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که 10 نفر از نیروهای وزارت امور خارجه در موسم حج در شهرهای مکه، مدینه و جده مستقر هستند.

نصیری از زائران درخواست کرد که در صورت ممکن از بردن وسایل زینتی و گرانقیمت به عربستان سعودی و موسم حج خودداری کنند و در صورت داشتن پول و سایر زیورآلات آن را در زمان موسم حج به هتل بسپارند.

وی به موضوع طواف زائران ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته حساسیت‌هایی نسبت به طواف در زمان شلوغ وجود داشت که باید تاکید کرد زائران ایرانی فاصله خود را در زمان طواف با سایرین حفظ کنند چرا که در حین طواف ازدحام جمعیت بسیار زیاد است و امکان تماس نیز وجود دارد که شاید از لحاظ عرفی و شرعی نیز برای ما مناسب نباشد.

مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت به زائران ایرانی توصیه کرد تا در شهرهای مکه و مدینه مراقب عبور و مرور از خیابانها نیز باشند چرا که سرعت اتومبیل‌ها در این شهرها بسیار بالاست و زائران باید از خطوط عابر پیاده برای رفت و آمد استفاده کنند.

نصیری گفت: حتی‌الامکان زائران برای رفتن به حرم‌های مطهر به صورت انفرادی رفت و آمد نکنند و چند نفری و با همراه به این کار مبادرت ورزند تا در صورت بروز بیماری و یا حادثه مشکلی پدید نیاید و کمک‌های لازم صورت گیرد.

فایل پیوست

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
آرشیو اخبار