جمعه 10 فروردین 1403
EN

نقل و انتقال اسناد عمره مفرده

                                                                                                                                                                      ( بروز رسانی 1400/12/07)

 

آشنایی با نحوه‌ی نقل و انتقال اولویت کارتهای ثبت‌نامی عمره

 

در شرایطی که با توجه به ازدحام افراد در صف اعزام به عمره مفرده امکان نام‌نویسی مجدد وجود ندارد و ازسوی دیگر اینکه عدم آگاهی لازم این ودیعه‌گذاران و نیز آنهایی که قصد تهیه اینگونه قبوض را دارند از شرایط نقل و انتقال، همواره موجب سوء‌استفاده سودجویان از احساسات مذهبی مردم برای کسب منافع شده است، لذا سازمان حج و زیارت چکیده‌ای از ضوابط و دستورالعمل جاری نقل و انتقال اولویت کارت های ثبت‌نامی عمره را که به کارگزاران زیارتی نیز ابلاغ شده است، با ذکر جزئیاتی از روند آن به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

1- کلیه دارندگان کارتهای ثبت‌نامی عمره مفرده می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان و شهرستان محل سکونت خود نسبت به ارائه درخواست انتقال اولویت خود اقدام نمایند.

2- دفاتر زیارتی چنانچه دارنده کارت ثبت نامی عمره (وفق ضوابط) راساً جهت انتقال اولویت خود فردی را درنظر نداشته باشد کارگزار نسبت به هماهنگی و معرفی فرد انتقال گیرنده (از بین متقاضیان سطح شهر وشهرستان مربوطه) وفق ضوابط و رعایت دستورالعمل اقدام می‌نماید.

3- حضور همزمان انتقال گیرنده و دهنده بهمراه اصل مدارک (اصل شناسنامه، کارت ملی و قبض ودیعه‌گذاری) جهت انجام تشریفات انتقال از قبیل: تکمیل برگه درخواست و تنظیم تفاهم نامه و ... الزامی است.

4- با توجه به فرآیند نقل و انتقال اولویت کارتهای ثبت‌نامی عمره مفرده و روان‌سازی کلیه مراحل آن و وجود دفاتر زیارتی مجاز در شهر و شهرستان های محل سکونت افراد، این دفاتر بعنوان امین و مشاور هموطنان عزیز در امور نقل وانتقال قبوض، آماده ارائه خدمات لازم به هموطنان دراسرع وقت درچارچوب ضوابط ابلاغی (بدون نیاز به هیچگونه مراجعه‌ای از سوی متقاضیان به دفاتر مدیریت‌های حج و زیارت استانها) خواهند بود.

5- به متقاضیان تأکید می‌شود از مراجعه به مراکزی غیر از دفاتر مجاز زیارتی، افراد واسطه و سودجو که خارج از فرآیندی که به آن اشاره شد و یا با تنظیم وکالت نامه - که در صورت فوت شخص انتقال‌دهنده ابطال خواهد شد- اقدام به خرید و فروش قبوض ثبت نامی حج می‌نمایند، جداً خودداری نموده و هرگونه درخواست را تنها از طریق دفاتر زیارتی مجاز در نزدیکی محل سکونت خود دنبال و پیگیری نمایند و به واسطه بهره‌مندی از سود بالاتر در فروش و یا تخفیف بیشتر، فریب سودجویان و آگهی های تبلیغاتی را برای واگذاری و یا تهیه اولویت تشرف در دیگر استانهای محل سکونت خود را نخورده و در اینخصوص صرفاً در قالب مراتب فوق اقدام نمایند.

6- هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه‌ در خصوص انتقال قبوض خارج از دستورالعمل‌های جاری سازمان حج و زیارت، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض را بدنبال نداشته و به لحاظ ماهیتی نیز قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و ضمن آنکه مشکلات عدیده‌ای را به انحای مختلف می‌تواند برای هریک از متقاضیان بعداً به دنبال داشته باشد.

7- هرگونه تغییری در روند نقل و انتقال اولویت های کارت های ثبت نامی عمره در قالب اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز پرتالهای استانی و دیگر رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

شرایط و ضوابط  نقل و انتقال اسناد عمره مفرده

کلیه کارت های ثبت نامی که وجه آن برابر ضوابط و مقررات در یکی از شعب بانک ملی و ملت بشرح ذیل واریز گردیده باشد و در اختیار متقاضی باشد می توانند به یکی از کارگزاران مجاز زیارتی که در ذیل مشخصات آنان اعلام گردیده است مراجعه و اقدام نمایند.

 

کارت های ثبت نامی شامل دستور العمل نقل و انتقال :

الف/ کارت ثبت نامی عمره سال 1387 بانک ملت با مبالغ 5000000 ریالی و 2500000 ریالی.(اولویت 1 تا 300)

ب/ کارت ثبت نامی عمره سال 1390 بانک های ملی و ملت با مبالغ 6000000 ریالی و 8000000 ریالی .(اولویت 301 تا 600)

ج/ کارت های ثبت نامی با مبالغ 6000000 ریالی و 8000000 ریالی از محل تبدیل قبوض بانک ملی.

 

 تعاریف:

 انتقال دهنده:دارنده یکی از کارت های ثبت نامی عمره یاد شده که مشخصات شناسنامه ای او با مندرجات کارت ثبت نامی مطابقت داشته و ضمن مجاز بودن به انتقال، درخواست واگذاری اولویت خودرا نیز داشته باشد، انتقال دهنده نامیده می شود.

انتقال گیرنده:فردی که برابر ضوابط این دستور العمل ضمن مجاز بودن به انتقال اولویت کارت ثبت نامی عمره به وی درخواست مربوطه را داشته باشد ، انتقال گیرنده نامیده می شود.

کارگزار :دفتر زیارتی مجاز در سطح استان که با ابلاغ کتبی از سوی حج و زیارت استان مجاز به انتقال اسناد عمره می باشند .

 

مشخصات دفاتر زیارتی مجاز جهت انتقال اسناد عمره مفرده در جدول ذیل الذکر قابل رویت می باشد

 

                                                            :انتقال اسناد عمره در دو شرایط صورت می گیرد که به شرح ذیل می باشد

 

ماده یک - انتقال به واسطه نسبت خویشاوندی

نسبت های خویشاوندی :

((همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر، خواهر، عروس، داماد، نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر همسر، مادر همسر، باجناق، جاری، دایی، عمه، عمو، خاله، همسر خواهر، همسر برادر، خواهر همسر، برادر همسر، همسر دایی، همسر عمو، همسر خاله، همسر عمه، برادرزاده، خواهرزاده، دایی زاده، عموزاده، خاله زاده، عمه زاده، ناپدری و نامادری.))

قابل توجه است جهت انتقال اسناد عمره به بستگان درجه دو حتما می بایست مدارک افراد واسطه نیز دریافت و رسیدگی گردد.

مثال: مدارک مورد نیاز جهت انتقال پسر خاله به پسر خاله :

 

1- شناسنامه انتقال دهنده +کارت ملی     2- شناسنامه انتقال گیرندهه +کارت ملی      3-شناسنامه مادر انتقال دهنده و مادر انتقال گیرنده (واسطه ها )     4-سند عمره

 

 ماده دو- انتقال بدون نسبت خویشاوندی

 

چنانچه متقاضی درخواست انتقال سند عمره خود را به شخص غیر خویشاوندی  داشته باشد می بایست  پس از انتخاب یکی از علت های انتقال ادامه فرآیند را دنبال نماید.

 

علت درخواست انتقال نسبت های غیر خویشاوندی  :

 

1-   مبنی  بر مشکلات مالی       2-  عدم استطاعات جسمی و مشکلات پزشکی      3- عدم تمایل به تشرف      4-  تشرف به عمره در گذشته        5-فاقد محرم برای سفر      

 

((متقاضیان محترم توجه داشته باشند مدارک مثبته  بندهای  1 و 2 و 5 می بایست به کارگزار جهت ادامه فرآیند انتقال ارائه گردد))

 

:مدارک مورد نیاز

 

   الف) اصل شناسنامه متقاضیان(انتقال دهنده و انتقال گیرنده)

 

   ب) اصل کارت ملی متقاضیان

 

   ج) اصل کارت ثبت نامی عمره

 

   د) تکمیل فرم درخواست از سوی متقاضیان

 

  خ ) ارایه اصل مدارک به منظور احراز و اثبات نسبت خویشاوندی ذکر شده (چنانچه بین افراد نسبت خویشاوندی وجود داشته باشد)

 

   ر) ارایه اصل مدارک و مستندات مربوطه به منظور احراز و اثبات علت مورد ادعا چنانچه متقاضی مشمول بند 1و 2 و 5 از ماده 2 باشد.

 

 

:ارائه مدارک ذیل  برای انتقال فیش افرادی که فوت نموده اند الزامی است

 

-        اصل  انحصار وراثت + فوتنامه

 

-         تنظیم وکالت نامه بلاعزل مبنی بر رضایت کلیه وارث جهت انتقال سند عمره متوفی به احدی از وارث

 

-        اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه وارثین

 

-        شناسنامه کارت ملی سند عمره فوت شده 

 

-    شناسنامه و کارت ملی انتقال گیرنده

 

تبصره:حضور قیم یا ولی برای افراد صغار و محجور با ارائه مدارک لازم و قانونی بجای انتقال دهنده ویا گیرنده بلامانع است.

 

((منظور از مدارک قانونی دریافت قیم نامه و مجوز امور سرپرستی از دادگاه عمومی می باشد.))

 

مهم :

-        انتقال گیرنده چنانچه دارای اولویت 1 تا 600 و اقلام باز بانکی در عمره باشد مجاز به انتقال مجدد هیچ اولویت جدیدی به خود نمی باشد.

-        گیرنده الویت کارت ثبت نامی ،در آینده مجاز به انتقال الویت کارت ثبت نامی عمره نمی باشد ،مگر به بستگان ذکر شده آنهم فقط برای یکبار و با ارائه مدارک لازم و اثبات نسبت خویشاوندی که در صورت عدم تشرف در فرصت مقرر ذکر شده در ظهر کارت ،مشمول تصمیمات و ضوابط مقرر سازمان خواهد بود.

-        از انجائیکه پس از صدور مجوز انتقال سند عمره  از سوی حج و زیارت ،انتقال دهنده و گیرنده می بایست به بانک عامل مراجعه نمایند و انتقال گیرنده در بانک می بایست اقدام به افتتاح حساب نماید و با تکمیل موجودی اولویت تشرف انتقال دهنده را به حساب خود منتقل نماید لازم است از این بابت انتقال گیرنده توجیه باشد که در خصوص اصل و سود ودیعه گذاری با انتقال دهنده به تفاهم لازم رسیده باشد.

-        حضور انتقال دهنده و انتقال گیرنده برای انجام امور انتقال بهمراه اصل مدارک مورد نیاز در دفتر کارگزار الزامی است و کارگزار مطلقا مجاز به رسیدگی و انجام امور فوق بدون حضور افراد نمی باشد.

-        همانگونه که در بند های قبلی نیز اشاره شد برای انتقال اسناد عمره افراد فوتی می بایست جهت اعلام رضایت وراث وکالت نامه بلاعزل تنظیم گردد و حتما اصل شناسنامه کلیه وارثین به رویت مسئول انتقال دفتر رسانده شود.

-        انتقال کارت های ثبت نامی عمره ای که ثبت نام بانکی اولیه آن در سایر استان/شهرستان صورت گرفته باشد منوط بر اینکه صاحب قبض مدارکی دال بر اینکه در استان/ شهرستان فعلی سکونت دارد، ارائه نماید بلامانع است.

-        کارگزار مجاز است پس از انجام کامل نقل و انتقال وفق این دستور العمل مبلغ 000/300 ریال بابت حق الزحمه ثبت سیستمی از انتقال دهنده و گیرنده بالسویه دریافت نماید.(جمعا مبلغ 000/600 ریال )

-        این دستور العمل مطلقا شامل برگه های سهمیه ارگان ها ،نهادها و برگه های تبدیلی از محل قبوض حج به عمره که جنبه سهمیه دارند نمی باشد.

-        مجددا تاکید می گردد بمنظور حذف هرگونه واسطه گری  انتقال دهنده و گیرنده هنگام انجام امور انتقال می بایست بصورت همزمان در محل دفتر کارگزار حضور یافته و نسبت به نرخ تعامل شده فی مابین مطلع باشند

-        نقل و انتقال قبوض ثبت‌نامی بانک ملی (قدیمی) مربوط به سنوات قبل از سال 1386 تا 5/1/1386 (اسناد 000/500/1 ریالی و 000/000/4 ریالی )  فاقد هرگونه مجوز (حتی به بستگان درجه اول) بوده و دارندگان این‌گونه قبوض می‌بایست برابر اطلاعیه‌های سازمان و روال پیش‌بینی شده در مهلت زمانی تعیین‌شده نسبت به تبدیل آن‌ها به کارت ثبت‌نامی جدید اقدام نمایند.

-        رسیدگی و اقدام به انجام درخواست انتقال برای کلیه کارت‌های ثبت‌نامی عمره از اولویت یک تا ششصد (مربوط به ثبت‌نام‌های عمومی سال‌های 1387 و 1390) و نیز اسناد تبدیلی مشمول این دستورالعمل می‌باشد.

-        کماکان انتقال اولویت تشرف به افرادی که دارای کارت ثبت‌نامی فعال یکی از اولویت های یک تا ششصد می‌باشد، مجوزی نداشته که این ممانعت به‌صورت سیستمی نیز کنترل می‌گردد.

ضمنا در نظر است در آینده نزدیک سامانه ای طراحی شده  تا متقاضیان (انتقال دهنده و گیرنده) بتوانند بدون واسطه در محیطی تحت وب مستقیما درخواست خود را در سامانه وارد نموده (قبلا با شناسایی، هماهنگی سیستمی و غیر حضوری)  و برای نهایی نمودن امر به یکی از کارگزاران مجاز (که آن هم توسط خودشان در سامانه انتخاب می گردد) مراجعه نمایند و نقش واسطه در این بین منتفی گردد. به عبارتی، محیطی پدید آید تا افراد بتوانند برای واگذاری و یا تهیه به آن رجوع نمایند.

 

 

فرم خام نقل و انتقال اسناد عمره مفرده